Benedetta Saglietti è storica della musica, iconografa e critica musicale.
Dottore di ricerca in storia moderna, studiosa poliedrica, sul versante storico-musicale i suoi studi si sono concentrati sull’estetica e sulla ricezione (La Quinta Sinfonia di Beethoven recensita da E.T.A. Hoffmann, con Riccardo Muti, 2020), sulla memorialistica, sulla biografia musicale di ambito tedesco del primo Settecento (incentrata su Johann Mattheson, in: Music and Power in the Baroque Era, edited by Rudolf Rasch, Brepols 2018), sui rapporti musica/colore e sulla musica del Novecento (Alfredo Casella, Strawinski, con Giangiorgio Satragni, 2016).
Come iconografa, i cui ambiti di elezione sono la ritrattistica (Beethoven, ritratti e immagini, 2010), l’arte dell’Ottocento e la scultura contemporanea (in: Stephan Balkenhol, Duett, 2024), è stata chiamata da istituzioni museali italiane (Palazzo Roverella, Rovigo, Accademia di belle arti e Fondazione Accorsi-Ometto a Torino) e estere (Cité de la musique – Philharmonie de Paris) a contribuire alla loro attività espositiva, sia con saggi scientifici sia come curatrice.
Ha collaborato con il Teatro alla Scala e col Museo teatrale di Milano, la Fenice di Venezia, il Teatro Regio di Torino, l’Orchestra Sinfonica Nazionale della Rai. Insegna storia della musica al Conservatorio di musica di Gallarate e iconografia musicale presso l’Università degli Studi di Padova.
È regolarmente invitata a tenere conferenze in tutto il mondo.
ENGLISH
Benedetta Saglietti, a music historian and music critic, holds a Ph.D. in modern history from University of Turin (Italy). She is active as a researcher in different fields and a recognized expert in iconography.
On the music-historical side her studies have focused on aesthetics and reception (Beethoven’s Fifth Symphony Reviewed by E.T.A. Hoffmann, with Riccardo Muti, 2020), memoirs, music/color relations, and 20th-century music (Alfredo Casella, Strawinski, with Giangiorgio Satragni, 2016). Her Ph.D. dissertation examined professional itinerant musicians in German-speaking areas in the eighteenth century through their biographies and autobiographies (focusing on Johann Mattheson published in: Music and Power in the Baroque Era, edited by Rudolf Rasch, Brepols 2018).
As an iconographer, whose areas of expertise are portraiture (Beethoven, portraits and images, 2010), nineteenth-century art, and contemporary sculpture (about pianism and incommunicability in: Stephan Balkenhol, Duett, 2024, edited by Thomas A. Lange), she has been called upon by museums in Italy (Palazzo Roverella, Rovigo, Academy of Fine Arts and Accorsi-Ometto Foundation in Turin) and abroad (Cité de la musique – Philharmonie de Paris) to contribute to their exhibition activities, both with scholarly essays and as curator.
She has worked with Teatro alla Scala and the Museo teatrale in Milan, La Fenice in Venice, Teatro Regio in Turin, and the Rai National Symphony Orchestra. She teaches music history at the Gallarate Conservatory of Music and music iconography at the University of Padua.
She is regularly invited to give lectures around the world.