Milanese, ha frequentato il Liceo del Conservatorio Verdi della sua città, dove ha si è diplomata in Canto e in Flauto Traverso. Parallelamente si è laureata con lode in Lingue e Letterature Straniere all’Università Cattolica ed ha conseguito un master in Didattica della Musica, dislessia e neuroscienze. Parla fluentemente inglese, francese e tedesco.
Due volte vincitrice del concorso AsLiCo 2014 e 2015, del Premio Pavarotti al 65° Concorso Viotti, del Primo Premio Montaldi di Mantova per la musica sacra e di altri premi internazionali, inizia la sua formazione nel Coro di Voci Bianche del Teatro alla Scala di Milano, partecipando a numerose produzioni con direttori d’orchestra quali Riccardo Muti, Lorin Maazel, Zubin Metha, Gustavo Dudamel. Alla Scala interpreta il suo primo ruolo solista a 13 anni nell’opera La Piccola Volpe Astuta di Janaček diretta da Sir Andrew Davis, seguito da diversi altri ruoli solistici, tra i quali Yniold in Pelléas et Mélisande diretta da G. Prêtre. Per AsLiCo nel 2007 interpreta Flora nell’opera The Turn of the Screw di Britten.
Dopo alcuni ruoli in Italia, Francia, Russia e Oman, nel 2014 debutta il ruolo di Norina in Don Pasquale alla Sala Verdi del Conservatorio di Milano; con il ruolo di Susanna in Le nozze di Figaro inaugura la stagione 2016 al Teatro Sociale di Como. È apparsa in eurovisione in nel concerto “Bocelli & Zanetti Night” in duetto con Andrea Bocelli e nel programma Domenica In dove si è esibita in alcuni brani su invito del conduttore Pippo Baudo. Seguono importanti debutti con i quali avvia la sua carriera internazionale, come Gilda in Rigoletto per Opera Lombardia, Corinna nel Viaggio a Reims al Rossini Opera Festival di Pesaro, Oscar in Un Ballo in Maschera all’Opera di Roma e Nannetta nel Falstaff di Joan Pons al Teatre Prencipal de Mao (Spagna), Pamina in Die Zauberflöte al Teatro Verdi di Trieste, Blonde in Die Entführung aus dem Serail al Savonlinna Opera Festival (Finlandia), Zerlina in Don Giovanni al Teatro La Fenice di Venezia, Fiordiligi in Così fan tutte al Festival de Cartagena (Colombia), Musetta nella Bohème di Leo Nucci a Modena, Piacenza, e all’Opéra de Marseille, Marguerite in Faust a Seoul (Corea del Sud), Clorinda in Cenerentola alla Bayerische Staatsoper, Giannetta nell’Elisir d’amore all’Opéra de Paris. Ottiene il plauso del pubblico e della critica come Adina nell’Elisir d’amore al New National Theatre di Tokyo (Giappone), all’Opéra de Toulon (Francia) e al Teatro Regio di Torino, e nella sua recente interpretazione di Gilda in Rigoletto al Teatro Carlo Felice di Genova e Giulietta nei Capuleti e Montecchi alla Lithuanian National Opera di Vilnius.
ENGLISH
Appreciated for her flawless crystal-clear voice, passionate stage presence, and elegance in phrasing, Lucrezia Drei is now one of the most appreciated young Italian sopranos. After winning prizes in many international competitions, she performed in theatres across Italy and the world. She won the main role at Rossini Opera Festival Academy and she won twice the Aslico Competition, which started her career as coloratura lyric soprano.
Miss Drei was born in Milan, Italy. She approached the theatre very young, at the age of nine, being part of the Children Choir of La Scala. Soon she became one of the young soloists of La Scala Theatre and debuted her first role at only thirteen years old in Janaček’s “The cunning little vixen” conducted by Sir Andrew Davis, which was followed by many others such as Yniold in “Pelleas et Mélisande” conducted by Georges Prêtre, Shepherd in “Tannhäuser” conducted by Jeffrey Tate, The Apparition in “Macbeth” conducted by Riccardo Muti, Dimitri in “Fedora” with Placido Domingo and Mirella Freni, Pastorello in Tosca conducted by Lorin Maazel. Before entering Milan’s Conservatory as a singer, she degreed in Flute, Acting and graduated in Language and Foreign Literatures at the University of Milan.
She recently received the audience and critical acclaim for the role of Adina in “L’elisir d’amore”, which she played in many reprises in New National Theatre Tokyo, Opéra de Toulon (France), Teatro Regio di Torino and Teatro Massimo di Palermo, and Gilda in “Rigoletto”, which she played in Teatro Carlo Felice di Genova, Cremona, Brescia, Bergamo, Pavia and Como Opera Houses. Her main role debut came with Susanna in “Le Nozze di Figaro” in 2015, which lead to many other Mozart’s roles, such as Blonde in “Die Entführung aus dem Serail” at the Savonlinna Opera Festival (Finland), Zerlina in “Don Giovanni” at La Fenice di Venezia, Fiordiligi in “Così fan tutte” at the Festival de Cartagena (Colombia) and Teatro Verdi di Salerno, La Contessa at Teatro Verdi di Salerno, Pamina in “Die Zauberflöte” at Teatro Verdi di Trieste. Very appreciated in Rossini’s roles as well, she brought her Corinna from Rossini Opera Festival of Pesaro to Teatro Filarmonico di Verona, to Theater Kiel (Germany). She also sung Fanny in “La cambiale di matrimonio” in Milan and Anaïde in “Moïse et Pharaon” in Beijing. She played the role of Nannetta in the last Joan Pons’ “Falstaff” at the Opera de Máo (Spain), Oscar in “Un ballo in maschera” at Opera di Roma, Norina in “Don Pasquale” in Milan. She debuted Musetta in a new production of “La Bohème” staged by Leo Nucci in Modena and Piacenza Opera Houses and later in Opéra de Marseille, which opened the road to new Puccini’s roles she’ll be soon debuting, such as Lauretta in “Gianni Schicchi” in 2023. Recently she debuted Violetta in “La Traviata” in Treviso, Giulietta in Bellini’s “I Capuleti e i Montecchi” at Lithuanian National Opera House, Carolina in a new production of “Il matrimonio segreto” at La Fenice di Venezia, and Marguerite in “Faust” in Seoul (South Korea). In 2022 she also made two important House’ debuts at Opéra de Paris with “L’elisir d’amore” and at Bayerische Staatsoper with “Cenerentola”.
She was invited in various Italian TV programs and performed with tenor Andrea Bocelli at the live Eurovision concert “Bocelli & Zanetti Night” conducted by Zubin Metha.